Senin, 15 Desember 2008

Bab 39: Berhakim Kepada Selain Allah Dan Rasulnya

Firman Allah s.w.t.:
“Tidakkah kamu memperhatikan orang-orang yang mengaku dirinya telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadamu, dan kepada apa yang diturunkan sebelum kamu? mereka hendak berhakim kepada Thoghut, padahal mereka telah diperintahkan untuk mengingkari Thoghut itu, dan syaitan bermaksud menyesatkan mereka (dengan) penyesatan yang sejauh jauhnya. Apabila dikatakan kepada mereka: "Marilah kamu (tunduk) kepada hukum yang Allah telah turunkan dan kepada hukum Rasul", sincaya kamu lihat orang-orang munafik itu menghalangi (manusia) dari (mendekati) kamu dengan sekuat kuatnya. Maka bagaimanakah halnya, apabila mereka ditimpa sesuatu musibah disebabkan perbuatan tangan mereka sendiri, kemudian mereka datang kepadamu seraya bersumpah: "Demi Allah, sekali kali kami tidak menghendaki selain penyelesain yang baik dan perdamaian yang sempurna.” (QS. An nisa, 60).
“Dan apabila dikatakan kepada mereka (orang-orang munafik): "janganlah kamu berbuat kerosakan di muka bumi”[94], mereka menjawab: "sesungguhnya kami orang-orang yang mengadakan perbaikan” (QS. Al baqarah, 11).
“Dan janganlah kamu membuat kerosakan di muka bumi ini sesudah Allah memperbaiki” (QS. Al A'raf, 56).
“Apakah hukum jahiliyah yang mereka kehendaki, dan tidak ada yang lebih baik hukumnya daripada hukum Allah bagi orang-orang yang yakin” (QS. Al Maidah, 50)
Diriwayatkan dari Abdullah bin Umar r.a. sesungguhnya Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Tidaklah beriman (dengan sempurna) seseorang diantara kamu, sebelum keinginan dirinya mengikuti apa yang telah aku bawa (dari Allah)" (Imam Nawawi menyatakan hadis ini shoheh).
As Sya'by menuturkan: "pernah terjadi pertengkaran antara orang munafik dan orang yahudi. Orang yahudi itu berkata: "Mari kita berhakim kepada Muhammad", kerana ia mengetahui bahawa bahawa beliau tidak menerima suap. Sedangkan orang munafik tadi berkata: "Mari kita berhakim kepada orang yahudi", kerana ia tahu bahawa mereka mahu menerima suap. Maka bersepakatlah keduanya untuk berhakim kepada seorang dukun di Juhainah, maka turunlah ayat:
Ada pula yang menyatakan bahawa ayat di atas turun berkenaan dengan dua orang yang bertengkar, salah seorang dari mereka berkata: "Mari kita bersama-sama mengadukan kepada Nabi Muhammad s.a.w., sedangkan yang lainnya mengadukan kepada Ka'ab bin Asyraf", kemudian keduanya mengadukan perkara mereka kepada Umar r.a.. Salah seorang di antara keduanya menjelaskan kepadanya tentang permasalahan yang terjadi, kemudian Umar bertanya kepada orang yang tidak rela dengan keputusan Rasulullah s.a.w.: "Benarkah demikian?", ia menjawab: "Ya, benar". Akhirnya dihukumlah orang itu oleh Umar dengan dipancung pakai pedang.
Kandungan bab ini:
1-Penjelasan tentang ayat yang terdapat dalam surah An Nisa' [95], yang didalamnya terdapat keterangan yang boleh membantu untuk memahami makna Thoghut.
2-Penjelasan tentang ayat yang ada dalam surah Al Baqarah[96].
3-Penjelasan tentang ayat yang terdapat dalam surah Al A'raf[97]
4-Penjelasan tentang ayat yang ada dalam surah Al Ma'idah[98].
5-Penjelasan As Sya'by tentang sebab turunnya ayat yang pertama (yang terdapat dalam surah An Nisa').
6-Penjelasan tentang iman yang benar dan iman yang palsu[Iman yang benar, iaitu: berhakim kepada kitab Allah dan sunnah Rasulullah, dan iman yang palsu iaitu: mengaku beriman tetapi tidak mahu berhakim kepada Kitab Allah dan Sunnah Rasulullah, bahkan berhakim kepada thaghut].
7-Kisah Umar dengan orang munafik[bahawa Umar memenggal leher orang munafik tersebut, kerana dia tidak rela dengan keputusan Rasulullah s.a.w.]
8-Seseorang tidak akan beriman (sempurna dan benar) sebelum keinginan dirinya mengikuti petunjuk yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w..
_____________________________________
Catatan Kaki:
[94] Maksudnya : janganlah kamu membuat kerusakan di muka bumi dengan kekafiran dan perbuatan maksiat lainnya.
[95] Ayat ini menunjukkan kewajiban berhakim kepada Kitabullah dan Sunnah Rasulullah, dan menerima hukum keduanya dengan ridla dan tunduk. Barang siapa yang berhakim kepada selainnya, bererti berhakim kepada thagut, apapun sebutannya. Dan menunjukkan kewajiban mengingkari thaghut, serta menjauhkan diri dan waspada terhadap tipu daya syaitan. Dan menunjukkan pula bahawa barang siapa yang diajak berhakim dengan hukum Allah dan RasulNya haruslah menerima; apabila menolak maka dia adalah munafik, dan apapun dalih yang dikemukakan seperti menghendaki penyelesaian yang baik dan perdamaian yang sempurna bukanlah merupakan alasan baginya untuk menerima selain hukum Allah dan RasulNya.
[96] Ayat ini menunjukkan bahawa barang siapa yang mengajak berhukum kepada selain hukum yang diturunkan Allah, maka ia telah berbuat kerusakan yang sangat berat di muka bumi, dan dalih mengadakan perbaikan bukan alasan sama sekali untuk meninggalkan hukumNya ; menunjukkan pula bahawa orang yang sakit hatinya akan memutar balikkan nilai nilai, di mana yang hak dijadikan batil dan yang batil dijadikan hak.
[97] Ayat ini menunjukkan bahawa barang siapa yang mengajak berhukum kepada selain hukum Allah, maka ia telah berbuat kerusakan yang sangat berat di muka bumi, dan menunjukkan bahawa perbaikan di muka bumi adalah dengan menerapkan hukum yang diturunkan Allah.
[98] Ayat ini menunjukkan bahawa orang yang menghendaki salain hukum Allah, bererti ia menghendaki hukum jahiliyah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar